Energirenovering på skibe kan skabe store besparelser

Transportsektoren gør en stor uddel af den samlede udledning af CO2 på verdensplan. Biler, fly og skibe udleder en masse carbondioxid i deres daglige drift, og derfor skal der findes på smarte løsninger, når det kommer til at formindske deres samlede CO2-regnskab. En af disse kan være, at gøre færger til hybridfærger, som man har set det med Scandlines’ hybridfærge Prinsesse Benedikte. En sådan færge lagrer overskydende energi i batterier ombord i store mængder.

Med den rette energirenovering er der endnu større muligheder for at spare på energiforbruget. Ved at skifte til EC-ventilatorer på færgen, har man opnået en besparelse på 2 mio. kWh om året. Her har man monteret ventilatorerne på en vippeplade på vogndækket, således at de kan blæse begge veje, afhængig af hvilken retning færgen sejler.

Netop denne specifikke løsning har tegnet sig for 60 % af den samlede besparelse. Hvor ventilatorerne før kørte baglæns, hvilket kræver ekstremt meget energi, kan ventilatorerne nu vippes en halv omgang, så de kan blæse ud eller ind på vogndækket afhængig af sejlretningen.

Energirenovering med hurtig tilbagebetaling

En sådan energirenovering gør ikke kun udslag i energiforbruget for den enkelte færge, det påvirker også i høj grad økonomien. Det kan være en forholdsvis omkostningsfuld investering. Den kan dog nemt finansieres, og den betaler sig tilbage hurtigt sort på hvidt.

I Scandlines’ tilfælde betalte denne energirenovering sig allerede tilbage på 1,1 år. Så selvom sådan en proces kan virke dyr og uoverskuelig, betaler den sig ikke blot tilbage på lang, men også kort sigt.

Dermed er der universelle fordele ved sådan en transformation. Det gavner den enkelte færge og dens økonomi, og det gavner samtidig nutidens og fremtidens klima og miljø. Der skal altså investeres i innovative og kreative løsninger, for at sikre en bæredygtig fremtid for kommende generationer. Det kræver blot at nogen går forrest i kampen.